Varm asfalt kan orsaka brännskador på tassarna

Sommaren närmar sig med varmare dagar och fler soltimmar. Visst är det skönt att kunna vara ute längre stunder men tänk på att värmen kan påverka våra fyrbenta vänner. Att gå på varm asfalt kan lätt ge brännskador på tassarna om de går en längre sträcka.

När det blir varmare än 25 grader ute och asfalten har direkt sol på sig så kan den snabbt nå temperaturer på över 45-50 grader. Särskilt utsatta är yngre hundar och katter, framförallt valpar och kattungar.

Liten hund på promenad

Symptom på brännskadade tassar

Varm asfalt kan bränna trampdynorna på tassarna. Du kan känna med handen på marken om det är för varmt för djuret att gå på asfalten. Om du inte kan hålla kvar din hand i 5 sekunder på grund av värmen så är det också för varmt för tassarnas trampdynor.

Brännskadorna märks ofta då hunden eller katten visar ömhet genom att ofta stanna till och slicka sig om tassarna. Trampdynorna rodnar och den yttre huden kan lossna. Om brännskadan är allvarlig kan vätskesår och blåsor bildas vilket gör mycket ont på djuret.

Ladda ner

Behandling av brända tassar

Om din hund eller katt har ömma trampdynor till följd av varm asfalt är det viktigt att skydda tassarna från större skada. Gå endast korta promenader där asfalt undviks. Tassarna kan också skyddas med skor eller tassbandage.

Du kan vid en lindrig brännskada förmodligen behandla tassarna hemma. Tvätta såren med ljummet vatten och mild tvål, exempelvis Lactacyd, för att minska risken för infektioner. Om hunden eller katten har mycket päls på tassarna kan du behöva klippa bort det för att pälsen inte fastna i såren och ansamla smuts. Djuret får inte heller slicka på såren och bör därför hållas under uppsikt.

Det finns desinfekterande läkemedel och lindrande geler som kan användas på trampdynorna för att hålla rent och minska smärtan. Rådfråga din veterinär om du bör använda något av detta på ditt djur.

Om hunden eller katten inte kan gå på grund av smärtan, bör du uppsöka en veterinär som kan behandla djuret med smärtstillande medicin och eventuellt bandage.