Ta bort fästing på hund - så gör du

Att hundar drabbas av fästingar är väldigt vanligt. Däremot är det inte alla som vet hur man på rätt sätt tar bort en fästing. Det är viktigt att man får bort hela fästingen, annars är det risk att den drabbade huden infekteras. Här får du lära dig mer om fästingar och hur man på ett snabbt och enkelt sätt tar bort en fästing som sugit sig fast på hundens hud.

Först och främst bör du försöka minska risken att din hund drabbas av fästingar över huvud taget. Ett alternativ är att använda sig av fästingmedel. Det kan du enkelt få utskrivet av Vethem, boka en tid med någon av våra legitimerade veterinärer redan idag.

Hund i gräs

Kort om fästingar

Fästingen är en parasit som dyker upp mellan mars och oktober så det är inte så konstigt att vi förknippar dem med vår- och sommarsäsongen. Det krävs dock inte mer än 5 plusgrader för att fästingen ska bli aktiv så i vissa delar av landet kan hundar drabbas nästan hela året om, särskilt i skogstäta områden. För att kunna leva vidare behöver fästingar blod och det får de från djur ute i naturen. Normalt kan fästingar sitta fast i 3-11 dagar hos ett och samma värddjur.

Så upptäcker du om din hund har fästingar

Det kan vara svårt att upptäcka fästingar, särskilt om du har en långhårig hund eller en hund med tjock päls. Under fästingsäsongen är det viktigt att gå igenom hundens päls regelbundet, gärna efter promenader, skogsvandringar och bad. Kamma noga igenom pälsen. Ställen där fästingarna lever som gladast är i ansiktet, nära armhålorna, bakom öronen och på halsen. Ibland har fästingen inte hunnit suga sig fast utan gräver fortfarande runt i hundens päls eller letar efter ett bra ställe att fästa sig på.

Att tänka på inför fästingsäsongen

Hur en fästing tas bort, när fästingarna kommer och hur du bäst minskar risken för fästingburna sjukdomar.

Så tar du säkert bort fästingar

När du ska ta bort en fästing är det bäst att göra det med en fästingplockare. En del hundägare använder fingrarna eller en pincett. Med pincett är risken stor att du krossar fästingen. Väljer du att ta bort den med fingrarna ska du ta tag om fästingen vid roten, så nära huden som möjligt, och dra rakt ut. Försök att få med alla delar av fästingen. Ibland kan huvudet sitta kvar och det är ingen fara. Rester av fästingen brukar lossna inom något dygn. Annars går det också bra att ta bort resterna med pincett.

Efter att du avlägsnat fästingen är det viktigt att tvätta området med tvål och vatten eller desinfektionsmedel. En mindre inflammation kan uppstå, som vid myggbett, och då kan det svullna upp något men det försvinner oftast inom några dagar.

Vethem erbjuder snabb och smidig veterinärrådgivning direkt i mobilen.
Ladda ner

Att tänka på

Du kan skydda din hund mot fästingar med hjälp av olika medel som finns att köpa på apotek och i välsorterade djurhandlar. En del är receptfria medan andra kräver recept från veterinären. De flesta fästingprofylax kommer i form av halsband, spot-on droppar eller tabletter.

Majoriteten av fästingar bär inte på några farliga smittämnen men det finns förstås undantag. Risken att din hund blir sjuk är större ju längre fästingen få sitta kvar. De vanligaste fästingsjukdomarna är borrelios och anaplasmos.

Läs mer här: Fästingmedel till hund

chevron-right-circle