Resa utomlands med hund

Om du har tänkt resa utomlands med din hund finns det några saker att ta i beaktande, vi går igenom dem här nedan. Men överlag gäller alltid att din hund måste vara välmående för att resa.

Hund badar

Regler för att resa med hund

Det finns olika regler för olika länder och det är viktig att du kollar vilka regler som gäller just det land du skall resa till. På samma gång bör du också kolla vilka regler som gäller för att föra in hunden i landet igen.

Du hittar reglerna för respektive land hos deras ambassader. För att föra in hunden i landet igen gäller Jordbruksverkets regler.

Vanligvis gäller dock åtminstone följande regler:

• Din hund skall vara id-märkt
  • Den skall vara vaccinerad mot rabies
  • Den skall ha EU-pass för sällskapsdjur
  • Du skall anmäla den hos tullen

Det är även klokt att ta reda på om det eller de land du besöker har specifika sjukdomar som kräver fler vaccinationer, avmaskning eller annan anti parasitärt skydd. Den informationen får du bäst från ambassad eller lokal veterinär.

Märkning

När du reser till andra länder med din hund behöver den ett hundpass. Det utfärdas av din veterinär. Inom EU skall alla hundar vara märkta med microchip, förutsatt att den inte är tatuerad före 3.7.2011 och har ett pass där det framgår att den inte behöver märkas om.

Det lönar sig också att registrera din hund på DjurID.se, som ingår i EuroPetNet, som används av djurhem, polis och veterinärer i EU. Ifall din hund springer bort och hittas, så finns det en större chans att du återförenas med den.

Smittsamma sjukdomar

Utomlands finns en hel del andra sjukdomar som kan smitta din hund än hemma, trots att den är vaccinerad, så det lönar sig att ta reda vilka sjukdomar som lönar sig att vara uppmärksam på, så att ni kan undvika att smittas, dit ni skall resa. Vissa kan även vara smittsamma för människor.

Hundhotell

Ifall hunden av någon orsak måste lämnas hemma när du åker på resa och ingen bekant kan sköta om den, så kan det bli aktuellt med ett sk hundhotell. I så fall lönar det sig att bekanta sig i förtid med det man tänkt boka, så man kan känna sig lugn inför resan och så skall man också boka i tid, så inte det stället man valt är fullbokat.

Dubbelkolla alla resehandlingar

Dubbelkolla samtidigt som du bokar vad som gäller för in- och utresa till det land du är på väg till och kolla samtidigt att din hunds alla handlingar är i skick och korrekta. Om du skall tävla eller på utställning, kan det vara att skilda intyg krävs, så kolla även detta med tävlingsarrangören.