Julens faror för våra hundar

Julen är enligt många den bästa tiden på året. En tid som man ska spendera med familj, vänner och inte minst våra älskade husdjur. Men det finns några saker att tänka på under julen när det kommer till våra hundar.

1. Choklad

Choklad innehåller ämnet teobromin som är giftigt för hunden. Ju mörkare choklad desto högre halt av teobromin och därmed farligare för din hund. Det orsakar kräkningar, diarré och ibland kramper.

2. Julmat

• Julskinka har ofta feta kanter och innehåller ibland mycket salt vilket kan ge din hund kräkningar och diarré men även bukspottkörtelinflammation

• Lök innehåller toxiner och kan ge blodbrist (anemi) och det finns tex i löksill och köttbullar.

• Revbensspjällets vassa små benbitar kan skada magtarmkanalens tarmvägg och även orsaka förstoppning.

• Nötter är feta vilket precis som julskinkans fett kan ge bukspottkörtelinflammation.

• Russin och vindruvor kan ge akuta njurskador.

• Deg som jäser i magen kan ge alkoholskador.

3. Julblommor

Flera av våra fina julblommor är tyvärr giftiga för våra hundar. De är tex julrosor, julstjärna, hyacinter, amaryllis och liljor. Se till att placera dem så de inte kommer åt att tugga på växterna.

4. Glitter och snören

Valpar tycker det är spännande och roligt att leka och tugga på glitter och snören. De kan ge allvarliga livshotande skador på tarmarna då den kan trä upp sig och skära igenom tarmen.

5. Julpynt och ljus

Julgranskulor är roliga att leka med men trasiga glaskulor kan orsaka skärskador på tassarna.

6. Glykol

Vid kall vinter fyller vi på glykol i bilens kylare. Det som spills utanför slickar gärna våra hundar i sig då det är sött och gott. Även små mängder mycket giftigt för våra hundar.

7. Talgbollar

Vi värnar om våra småfåglar under vintern men tänk på att talgbollarna kan vara farliga för våra hundar. Nätet kan fastna i magtarmkanalen och det feta innehållet kan ge kräkningar och bukspottkörtelinflammation.