Hund som badar - 4 saker att tänka på innan doppet

Nu är sommaren snart här och oftast är vi alla mycket mer utomhus för olika aktiviteter och bad.

I den här artikeln går Vethems veterinärer igenom några av de viktigaste sakerna alla hundägare bör tänka på när de badar med sina hundar. Vi kommer med tips och råd och tar upp några vanliga åkommor för hundar efter bad.

1. Algförgiftning

Med sommaren och värmen i våra hav och sjöar kommer ofta algblomningen. De blågröna algerna är giftiga och hundar som dricker detta kan bli allvarligt sjuka. Om hunden badat i algblommande vatten men inte druckit kan den ändå bli dålig när den slickar sig i pälsen. Även irritationer i huden kan uppstå. Här kan du läsa mer om algförgiftning hos hundar.

2. Fukteksem

Hundar som badar mycket och går med fuktig päls som inte torkar löper en större risk att drabbas av fukteksem, så kallad "hot spot" eller våteksem. Hundraser med längre och tjockare päls drabbas lättare av fukteksem. Vi denna hudsjukdom blir huden irriterad, och ofta sårig eller varig. Det kan blomma upp snabbt och första tecken är ofta att det kliar och smärtar.

Fukteksem kan förebyggas genom att hålla pälsen tovfri och torr. Det är viktigt att torka hunden ordentligt när den har badat klart. Gärna skölja ur pälsen med varmt rent vatten innan man torkar den. Håll extra bra koll på små sår, att de inte är fuktiga, för där börjar fukteksem lätt. Håll även hunden fri från loppor, löss och fästingar så långt det går för att förebygga detta.

Fukteksem behandlas genom att raka huden med god marginal på det drabbade området och runtom samt tvätta med klorhexidin lösning som har en desinficerande effekt. Om hunden har mycket ont och det är kraftigt inflammerat behövs många gånger smärtstillande eller antiinflammatoriskt behandling.

Kontakta veterinär om hunden verkar ha ont eller om inflammationen sprids till ett större område.

Ladda ner

3. Vattensvans

Vattensvans kallas även dropped tail och drabbar framför allt våra vattenälskande raser. Efter överansträngning eller nedkylning, till exempel i samband med bad så kan vattensvans utvecklas. Svansen hänger då rakt ned och ser ut som den är bruten.

Vattensvans är smärtsamt och hunden vill inte vifta på svansen eller att du känner på den. Vad som orsakar detta vet man inte mer än att det är en inflammation i svansen. Det är ofarligt och går över efter några dagar med smärtlindrande behandling.

4. Solbränna

Tänk på att en hund som är länge i solen också kan bränna sig. Hundar med ljus eller gles päls bränner sig lättare. Huden blir då röd och ömmar precis som för människor. Det är viktigt att du ser till att din hund har en skuggig plats att dra sig undan till så ofta som möjligt.