Här är farorna för ditt djur under julen – veterinär går igenom

Vethems veterinärmedicinskt ansvariga veterinär går igenom vad du som djurägare bör tänka på under julen.

Julen önskar vi ska vara fridfull och trevlig för oss och våra älskade hundar och katter. För att det ska bli det är det viktigt att veta vad som kan vara farligt för dem.

Varje år får vi på Vethem och djurklinikerna ute i landet in flera fall där djur råkat illa ut under julafton. I den här artikeln går vår veterinär igenom några av de vanligaste farorna för ditt djur under julfirandet.

Vethem erbjuder snabb och smidig veterinärrådgivning direkt i mobilen.
Ladda ner

1. Choklad

Det här är något de allra flesta redan vet om, men choklad innehåller ämnet teobromin som är giftigt för hunden. Ju mörkare choklad desto högre halt av teobromin och därmed farligare för din hund.

Symptom på förgiftningen kommer ofta inom 4-24 timmar såsom kräkningar, diarré och ibland kramper och vinglighet. Teobrominet kan även påverka hjärtat med ökad hjärtfrekvens med rytmrubbningar som följd.

2. Julmat

Julskinkan har feta kanter och kan innehålla mycket salt vilket kan ge din hund bukspottskörtelinflammation med framför allt diarré, men även kräkningar.

Lök i större mängder kan ge blodbrist (anemi) och det finns i löksill och köttbullar. Revbensspjällets små benbitar kan skada magtarmkanalen med skador på tarmvägg oh förstoppning.

Nötter är feta vilket precis som julskinkans fett kan ge bukspottskörtelinflammation.

Russin och vindruvor kan ge akuta njurskador.

3. Julblommor

Flera av våra fina julblommor är tyvärr giftiga för våra hundar och katter såsom julrosor, julstjärna, hyacinter, amaryllis och liljor (farliga för katt). Se till att placera dem så djuren inte kommer åt att tugga på växterna.

4. Julpynt och ljus

Julkulor är roliga att leka med, men trasiga glaskulor kan orsaka skärskador på tassarna. Levande ljus som välts kan ge brännskador på ditt djur och orsaka brand.

5. Glitter och snören

Katter och valpar tycker ofta att det är spännande och roligt att leka och tugga på glitter och snören. De kan ge allvarliga, livshotande skador på tarmarna då de trär upp sig på tarmen och kan skära igenom den.

6. Glykol

Vid kall vinter fyller vi på glykol i bilens kylare. Det som spills utanför slickar gärna våra hundar och katter i sig. Det är sött och gott men även i små mängder mycket giftigt.

7. Talgbollar

Vi värnar om våra småfåglar under vintern men tänk på att talgbollarna är farliga för våra hundar och katter, nätet kan fastna i mag-tarmkanalen och det feta innehållet kan ge kräkningar och bukspottkörtelinflammation.