Är vitlök giftigt för katter?

Lök och vitlök innehåller är giftigt för katter. Det räcker med en liten mängd för att katten skall börja må dåligt, så undvik att ge lök, vitlök eller mat som innehåller någondera, stekt eller rå till din katt. Även lök- och vitlökspulver skall undvikas. Vitlök är upp till fem gånger giftigare än lök, så var uppmärksam på din katts allmäntillstånd om den förtärt vitlök.

Grå katt på matta

Symptom

Vanliga reaktioner är illamående, kräkning, diarré, nedsatt allmäntillstånd, buksmärtor, ökad puls och andningsrytm samt bleka slemhinnor. Kramper och dödsfall förekommer också. Anemi kan uppstå om katten intagit mindre mängder i en längre tid. Symptomen uppstår oftast med fördröjning, dvs en par dagar efter att katten intagit lök eller vitlök.

Digital veterinär

Agria Vårdguide erbjuder trygg och smidig veterinärrådgivning direkt i mobilen.

Behandling

Kontakta omedelbart veterinär om din katt intagit lök eller vitlök. Veterinären kan ge medicin åt katten, som får den att kräkas. Försök inte framkalla kräkning själv. Aktivit kol ges också ibland, för att hindra att de giftiga ämnena tas upp i kroppen.

Chefsveterinär

Agria Vårdguide - Din veterinär i mobilen

Med Agria Vårdguide kan du tryggt och smidigt träffa en veterinärer när det passar dig. Du får rådgivning direkt genom videosamtal och vi hjälper dig med remiss om det behövs. Ladda ner Agria Vårdguide och registrera ditt djur idag så är du redo om olyckan är framme.

Vethem Sweden AB
Brahegatan 30