Vanliga frågor

Nedan har vi listat några av de vanligaste frågorna och svaren från våra användare. Har du fler frågor? Kontakta gärna vårt support-team på support@vethem.se så får du hjälp. Välkommen!

Vad är Agria Vårdguide?

Vi vill göra livet för djurägare smidigare. Därför låter vi nu dig som djurägare träffa veterinärer på dina villkor – när du vill och där du befinner dig. Vi tror att det är bättre både för djuret och för dig. På bara några klick kan du få en första hjälp och rådgivning. Ditt djur behöver inte alltid besöka en djurklinik eller ett djursjukhus. Men om det skulle behövas så hjälper vi dig även med en remiss och ser till att du får en god, trygg och effektiv vård för ditt djur även efter samtalet.
 
Våra veterinärer har alla svensk veterinärlegitimation och bred erfarenhet av veterinärvård av sällskapsdjur och häst. Alla våra veterinärer jobbar samtidigt på andra kliniker.

När och hur kan Agria Vårdguide hjälpa mitt djur?

Tjänsten lämpar sig väl för sjukdomar och besvär som inte är akuta eller när du är osäker på om resan till veterinärkliniken är nödvändig. Våra veterinärer ger rådgivning kring symptom, sjukdomar och behandlingar för ditt djur. Dessa tjänster är kostnadsfria för dig som är kund hos Agria Djurförsäkring. Om veterinären anser att du bör besöka en fysisk klinik så hjälper vi även till med remiss till en lämplig klinik.

Vi erbjuder även ytterligare tjänster mot en kostnad. Du kan få recept på fästingmedel till hund och katt, p-piller till katt och avmaskningsmedel till häst. I appen kan du dessutom träffa en beteenderådgivare.

I samarbete med Glada Jyckar erbjuder vi beteenderådgivning för din hund genom video- eller telefonmöte. Beteenderådgivarna är alla utbildade hundpsykologer med lång erfarenhet av hundars beteende. Några exempel på frågor som våra beteenderådgivare kan hjälpa till med är oönskat skällande, stress, rädsla och separationsångest.

Om ditt djur är akut sjukt eller svårt skadat så ska du alltid uppsöka veterinärvård direkt. 

Vad kostar ett samtal?

Veterinärrådgivning

Veterinärvårdsrådgivning är kostnadsfri och utan begränsning i antal samtal för dig som har en försäkring i Agria Djurförsäkring.
Ordinarie pris: 320 kr (vardagar 07-18.00, övrig tid 500 kr)

Receptförskrivning

Receptförskrivning av till exempel p-piller för katt eller fästingmedel.
Pris: 150 kr 

Beteenderådgivning

Beteenderådgivning kring exempelvis oönskat skällande, stress och separationsångest.
Pris: 490kr

Hur länge pågår ett möte?

Veterinärrådgivning kan ta allt från tre minuter och tio minuter som mest, beroende på sjukdom eller besvär.

Videomöten för förskrivning av receptbelagda fästingmedel tar högst fem minuter.

Möten med beteenderådgivare pågår max 25 minuter.

Hur lagras min information?

Vi följer GDPR som ersätter personuppgiftslagen. Det innebär vi alltid frågar användarna om vi får lagra data och ger möjligheten att radera data om användaren så önskar. Vi lagrar även journaler och anteckningar och kan dela dessa med andra kliniker efter användarens godkännande.

Ni kräver personnummer, varför?

Vi behöver veta ditt personnummer för att kunna förenkla betalningslösningen via Klarna, försäkra oss om att du är över 18 år, och kunna skriva recept och remisser till andra kliniker.

Vilka krav finns för att använda tjänsten?

För att boka ett möte behöver du vara 18 år gammal. Du kan däremot använda våra andra tjänster – som dokumentation och påminnelser oavsett ålder.

För att betala för din bokning med en veterinär behöver du BankID. Det är via BankID som du godkänner betalningen via Klarna eller Swish.

För att använda tjänsten behöver du ha en iPhone eller Android-mobil som stödjer våra appar. 

Vad händer under mötet?

Under videomötet med veterinären/beteenderådgivaren kommer du få möjlighet att berätta om vilka besvär som du söker vård för och visa djuret och eventuella märken/sår/utslag/infektioner med hjälp av mobilen. Om besvären inte är akuta kan veterinären ge råd kring behandling hemma och föreslå eventuella receptfria läkemedel.

Veterinären kan bedöma att ditt djur behöver ytterligare vård och remitterar då vidare till en djurklinik eller djursjukhus. Remittering sker oberoende till kliniker eller djursjukhus i din närhet eller där den kompetens som ditt husdjur är i behov av finns. Vi skickar då journalen och ytterligare information som du redan fyllt i till rätt klinik eller sjukhus. Vi ser till att ditt husdjur får den vård som behövs – så snabbt som möjligt.

Kan jag få recept utskrivet?

Vi förhåller oss till Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 2019:32 § 21) som säger att veterinär, utan föregående klinisk undersökning, endast får förskriva receptbelagda läkemedel avsedda för förebyggande vård och ej som behandling. Det gäller läkemedel som är mot parasiter och som inte är avsedda för injektion.

Detta innebär att våra veterinärer endast kan förskriva fästingmedel till hund och katt, p-piller till katt och avmaskningsmedel till häst. För att förskriva avmaskningsmedel till häst krävs dessutom analysresultat från träckprovtagning för bedömning. Vid förskrivning av p-piller till katt ska information om biverkningsrisker och kontraindikationer vid behandlingen förmedlas till djurägaren.

Andra läkemedel förskrivs inte då de kräver fysisk undersökning. Det är alltid den enskilda veterinären som avgör om recept kan förskrivas efter avslutat videomöte.

Kan jag avboka ett möte?

Du kan avboka ett möte fram till 60 minuter innan videomötet startar. Då har du rätt till återbetalning av beloppet du har betalat in ifall det varit fråga om en avgiftsbelagd tjänst. Råkar det vara så att det är mindre än 60 minuter kvar eller om ditt djur blivit akut sjuk och du behöver åka till ett djursjukhus så kan du kontakta kundtjänst så ordnar vi återbetalning. 

×

Vi använder oss av cookies. Mer info