Att tänka på inför fästingsäsongen

Få fästingrecept utskrivet för bara 99 kr

Fästing på hund och katt

Våren kommer tidigt i år och med värmen kommer också fästingarna. För att du eller ditt djur ska slippa sjukdomar är det bra att göra vad som krävs för att förhindra fästingbett.

Förhindra fästingbett med fästingmedel

Med Vethem kan du få recept för fästingmedel utskrivet av veterinär till din hund eller katt för bara 99 kr, utan att lämna hemmet. Sen kan du få det levererat till dörren med Apotea.
Boka receptsamtal

När vaknar fästingarna där jag bor?

Fästingar blir aktiva över 5 °C

Exakt när våra hundar och katter drabbas av fästingar beror på vädret. Fästingen blir aktiv när det är varmare än 5 °C, vilket kan innebära året runt i vissa delar av landet. På kartan ser du ungefär när fästingsäsongen är där du bor.
Maj – September för norra Sverige
April – Oktober för östra och norra Mellansverige
Mars – November för södra Sveriges inland
Februari – December för södra Sveriges kuster

Var sätter sig fästingarna?

Fästingar söker sig till varma platser

Fästingarna sätter sig gärna där det är varmt och lätt att bita sig fast. Titta därför extra noga i ansiktet, på halsen, bakom öronen, på tassarna samt i ljumskar och armhålor.

Kolla regelbundet

Det kan vara svårt att upptäcka fästingar, särskilt om din hund eller katt har lång och tjock päls. Därför är det viktigt att regelbundet gå igenom djurets päls, framförallt efter skogspromenader.

Skydda med fästingmedel

För- och nackdelar med olika fästingmedel

Du kan skydda din hund mot fästingar med hjälp av olika medel som finns att köpa på apotek och i välsorterade djurhandlar. En del är receptfria medan andra kräver recept från veterinären. De flesta fästingprofylax, dvs. sätt att förebygga fästingar, kommer i form av halsband, spot-on droppar eller tabletter. Kontakta Vethem redan idag för att skydda din hund eller katt mot fästingar. Du kan även boka ett samtal för rådgivning kring symptom på fästingrelaterade sjukdomar.

Ladda ner Vethem-appen för rådgivning och recept på fästingmedel.

Tick removers

Ta bort fästingar

Vilken fästingplockare ska jag välja?

Fästingen plockas enklast bort med en fästingplockare. På Apotea finns ett stort sortiment av krokar, lasson och pincetter. Pincetter är enkla att använda, men tänk på att en pincett kan krossa fästingen. Lasson nyper automatiskt öglan runt fästingens huvud men för mindre fästingar som är svåra att avlägsna brukar en krok fungera bäst.
Till Apotea

Hur tar jag bort fästingen?

Välj passande storlek för att få med hela fästingen. För sedan in plockaren under fästingen, så nära huden som möjligt. Till sist vrider du samtidigt som du drar bort fästingen. Om inte hela fästingen avlägsnas kan huvudet sitta kvar, vilket kan ge en lokal reaktion men inte nödvändigtvis leda till sjukdom. Rester av fästingen brukar lossna inom något dygn. Efter att du avlägsnat fästingen är det viktigt att tvätta området med desinfektionsmedel. En mindre inflammation med svullnad kan uppstå men det försvinner oftast inom några dagar.

Läs mer om hur du tar bort fästingar här.

Fästingsjukdomar och symptom

Sjukdomarna som sprids av fästingar

Majoriteten av fästingarna är inte smittbärare men risken att din hund insjuknar är större ju längre fästingen få sitta kvar. De vanligaste fästingsjukdomarna är borrelios och anaplasmos.
  • Borrelia: En bakteriesjukdom som kan infektera hundar och katter men som sällan ger några symptom. Ungefär 5% av de drabbade hundarna insjuknar och bland katter är det ännu mer ovanligt. Läs mer om borrelia för hund eller för katt.
  • Anaplasmos: En bakteriell infektion som främst drabbar hundar. Symptomen är trötthet, dålig aptit, ömhet och feber. Även katter kan smittas men de visar vanligen mycket milda symptom. Läs mer om anaplasmos för hund eller för katt.
  • TBE: En extremt ovanlig sjukdom bland hundar och katter. Husdjuren kan dock ta med sig fästingar som kryper vidare till oss människor och smittar oss med TBE. Läs mer om TBE.

Få hjälp att bedöma symptom

Om du är osäker på om din hund eller katt har fått en fästingsjukdom kan du enkelt kontakta en veterinär genom Vethem. Du får då hjälp att bedöma situationen och förslag på eventuella åtgärder.