Salmonella hos katt

Katter kan smittas av salmonellabakterien. Det sker vanligen då katten ätit salmonellasmittad mat eller småfåglar som är sjuka eller bär på bakterien. Det är framförallt på senvintern som våra utekatter drabbas av salmonella. Då samlas småfåglar vid fågelbord för att få mat och vid denna tid är risken störst att fåglarna bär på bakterien. Om de är smittade kan även katten insjukna om, den äter en smittad eller sjuk fågel.

Alla katter blir inte sjuka. Flera faktorer spelar roll, tex hur stor mängd med salmonellabakterier den får i sig och om kattens immunförsvar är nedsatt. Även unga katter drabbas värre. Salmonella är en zoonos dvs det är en sjukdom som kan drabba människor och djur.

Symtom

Många av katterna får endast lindriga eller inga symtom alls. De kan få lätt feber och nedsatt aptit. Ofta går dessa symtom över snabbt. En del katter blir mer allvarligt sjuka med diarréer, kräkningar, högre feber och nedsatt allmäntillstånd. Salmonella kan i mycket sällsynt ge infektion i andra organ.

Vethem erbjuder snabb och smidig veterinärrådgivning direkt i mobilen.
Ladda ner

Diagnos

Enklast att ställa diagnos är genom att via ett avföringsprov påvisa salmonella.

Behandling

De flesta katter tillfrisknar utan behandling men om de blir allvarligt sjuka och inte vill äta och dricka samt blir loja och får feber ska du söka veterinär. De behöver då få understödjande behandling med vätska dvs dropp mm.

Då salmonella är en zoonos är det viktigt med noga handhygien för att minimera smittan till andra djur och människor. Se till att tvätta händerna noga efter att ha rengjort kattens låda och att den inte går omkring på tex diskbänken där du hanterar mat.