Magtarm problem hos katt – symptom och behandling

Märker du att din katt ofta har diarré eller kräks mycket? Magtarmsbesvär är relativt vanligt hos katter. Det är dock viktigt att katten får behandling i ett tidigt skede, annars är det risk att problemet förvärras eller att djuret får kroniska besvär i framtiden.

I den här artikeln kan du läsa mer om magtarm relaterade besvär och vilka behandlingsformer som finns tillgängliga för katter med magtarm sjukdomar.

Katt i säng

Symptom vid magtarmproblem hos katter

• Försämrad och nedsatt aptit
  • Feber
  • Regelbunden diarré
  • Regelbunden kräkning
  • Nedsatt allmäntillstånd
  • Katten går ned i vikt
  • Dålig pälskvalitet

Diagnos hos katt med magtarmsproblem

Det finns många bakomliggande orsaker till att din katt har fått magtarmproblem. En orsak kan vara felaktig sammansättning av tarmfloran. Ca 90 % av kattens immunskydd gror i magtarmkanalen där viktiga näringsämnen produceras. Att magen fungerar på rätt sätt är grundläggande för att katten ska kunna ta vara på alla vitaminer och mineraler som finns i fodret.

Vid störningar i magtarmkanalen blir katten känsligare för parasiter och vissa bakterier. Parasiter kan vara en orsak till problemen, Därför är det bra att kontakta veterinär om din katt ofta har besvär.

Om din katt börjar kräkas blod eller har drabbats av en våldsam diarré som inte går över inom 24 timmar bör den undersökas akut. I dessa fall är det viktigt att djuret får vätskeersättning och specialkost. I en del fall kan det handla om akut gastroenterit, dvs. en inflammation i tarmar och/eller magens slemhinnor där den normala balansen störts.

Katten kan ha fått i sig något olämpligt som t.ex. ett föremål som magen inte kan bryta ner eller något giftigt. Andra orsaker kan vara bukspottskörtelinflammation, leversjukdom eller annan organsjukdom och hormonella störningar.

Symtom som pågår i mer än 3 veckor anses vara långvariga och måste diagnosticeras. Har katten feber eller är ovanligt slö bör du inte vänta för länge med att uppsöka veterinär.

Behandling av magtarmproblem hos katt

Om din katt nyligen har bytt foder kan tarmfloran i magtarmkanalen ha rubbats vilket i sin tur orsakar diarré.

Handlar det om lindriga besvär kan du oftast själv behandla din katt med vätska, skonkost och kosttillskott för att lindra och skydda tarmens slemhinna. Skonkost och fodertillskotten med probiotika kan du köpa på apotek och djurkliniker. Du kan även ge katten kokt fisk eller kyckling i små portioner under några dagar. Undvik helt att ge katten godis. Har du ännu inte vaccinerat din katt mot parvoviruset kan det vara läge att göra det. Även innekatter bör vaccineras!

Vid akuta besvär ordineras behandling med intravenös vätska, dropp. Ofta ges även mag-tarmslemhinne skyddande medicin.
Blodprover ger viktigt information om organfunktion och ev inflammation.

Vidare utredning med hjälp av endoskopi där man med en kamera kan undersöka tarmarna från insidan och samtidigt ta ut små sk biopsier/prover från tarmarna för analys. Detta är värdefullt vid misstanke om kroniska besvär för att finna grundorsak till problemen och därmed kunna sätta in korrekt behandling. All behandling utgår från kattens specifika symtom.