Magtarmproblem hos hund

Magtarmproblem är något de flesta hundar får vid ett eller annat tillfälle. Märker du att din hund inte mår bra? Har den haft lös avföring eller kanske ingen avföring alls under mer än ett par dagar? Kanske kräks den regelbundet.

Pågår detta under en längre tid är det viktigt att uppsöka veterinär. Här får du bra information om magtarmsproblem hos hundar och hur du själv kan förhindra att din hunds tillfälliga besvär förvandlas till en kronisk sjukdom.

Symptom vid mag- och tarmproblem hos hund

• Diarré och/ eller kräkningar
  • Nedsatt aptit
  • Feber kan förekomma
  • Blod och slem i avföringen
  • Ingen avföring alls under en längre tid
  • Hunden har gått och går ner i vikt
  • Förändrat beteende – hängig och trött
  • Glanslös tovig päls och hudproblem

Diagnos för hund med magtarmbesvär

Anledningarna till att en hund drabbas av magtarmbesvär kan vara många. Därför är det viktigt att komma i kontakt med en veterinär om besvären håller i sig under längre perioder eller återkommer ofta. Vid akuta magtarmproblem och om din hunds allmäntillstånd inte är påverkat kan det räcka med att du ger skonkost, flera gånger och i små mängder. Komplettera gärna med fodertillskott med probiotika.

Om lättare men ofta förekommande besvär kan det hjälpa att byta ut hundens foder mot ett specialfoder. Om din hund trots detta får regelbundna återfall är orsaken förmodligen en annan grundsjukdom som bör utredas och behandlas av veterinär. Kräkning, diarré, förstoppning eller nedsatt aptit kan vara tecken på sjukdom i mag-tarmkanalen men också från andra delar av kroppen.

Kräkningar vara ett symptom på så kallad främmande kropp dvs din hund har ätit något som stoppat upp i mage- eller tarmkanal och förhindrar hele eller delvis den normala passagen av foder och vätska. En del främmande kroppar kan ge allvarliga skador på tarmen med livshotande tillstånd.

Om du upptäcker mörkt blod i hundens avföring eller om besvären har pågått längre än ett par veckor bör du kontakta veterinär akut. Du bör alltid ringa veterinär om din hund blir akut sjuk, snabbt blir sämre eller har blod i avföringen.

Viktigt att din hund får en korrekt diagnos och behandling. När veterinären utreder vad som kan orsaka din hunds problem behövs blodprov och ofta röntgen och eller ultraljud. Undersökningsmetoden beror i första hand på graden av besvär din hund har vid besökstillfället.

Ladda ner

Behandling av mag- och tarmbesvär

Vid lindrigare besvär finns det tarmnormaliserande medel som används för att återställa balansen i tarmfloran. Dessa säljs receptfritt på apotek och hjälper vid akut men lindrig diarré. Preparatet består av ett kosttillskott i tablett eller pulverform med probiotika som neutraliserar skadliga bakterier och stimulerar tillväxten av gynnsamma bakterier i tarmarna.

Kontakta alltid veterinär om du misstänker att din hund ätit något som kan orsaka förgiftning. Det finns motmedel, sk antidot, mot några få förgiftningar men ofta behandlar man efter de symptom som din hund uppvisar. Kolsuspension kan vara ett sätt att lindra symtomen då kolet binder upp det skadliga ämnet.
Akuta tarmproblem är vanligt hos hundar och går ofta över av sig självt eller med hjälp av receptfri behandling.

Dock finns det fall när besvären är ett symptom snarare än en fristående sjukdom tex vid bukspottkörtelinflammation eller om den ätit något olämpligt. Då anpassas behandlingen därefter. I vissa fall kan det krävas operation.

Förebyggande åtgärder

I bästa fall är magtarmproblem hos hundar en foderrelaterad sjukdom som enkelt går att bota genom att byta ut fodret mot en specialkost som är snällare mot hundens organism. Tänk på att även bra foder kan bli dåligt om det ges på ett felaktigt sätt. Fasta matrutiner och en lämplig fodermängd för hundens vikt, storlek och ras är grundläggande för att undvika besvär i mage och tarmar. Också övervikt kan orsaka problem så se till så att din hund håller vikten. Sist men inte minst bör hunden alltid ha fri tillgång till friskt vatten. En riklig mängd vatten om dagen rensar ut mage och tarmar och håller organismen i form