Vad gäller för nya coronaviruset COVID-19 och våra djur

Coronaviruset COVID-19 sprider sig runt om i världen och är nu en folkhälsofråga. Samtidigt undrar många om mitt husdjur kan smittas av det nya coronaviruset COVID-19.

Coronavirus har funnits länge hos våra djur men det är inte detsamma som det coronavirus COVID-19 som nu sprids. Flera frågar om viruset kan spridas från våra husdjur till människor och vilka symptom viruset kan ge.

Vethems chefsveterinär Nina Kjellerstedt svarar på dina frågor.

Dog in clinic

Bör jag vara orolig för mitt husdjur?

Du behöver inte vara orolig i allmänhet men har du blivit smittad av viruset skadar det inte att du är lite försiktigare med att gosa med ditt husdjur och håller god handhygien. (Noggrann tvätt med tvål och vatten, torka torrt, gnid in händerna med handsprit)

I dagsläget finns det inga rekommendationer på att testa djur som varit i kontakt med coronaviruset enligt SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt). För senaste uppdateringar kring detta hänvisar vi till www.sva.se.

Kan jag smitta mitt djur med coronaviruset COVID-19 eller kan jag bli smittad?

Med största sannolikhet smittar inte du ditt husdjur med coronaviruset covid-19 om du blivit smittad. Dock uppmanar vi till noga hygien och att du är restriktiv till både din omgivning och din hund om du är smittad av viruset.

Vilka symtom skulle coronaviruset kunna ge hos hund?

Troligtvis blir inte ditt djur smittad av det nya coronaviruset (COVID-19) men om djuret skulle bli smittad så får det med största sannolikhet lindriga symtom.

Ladda ner

Andra varianter av coronaviruset som finns hos våra djur

Det finns andra varianter av coronaviruset som funnits väldigt länge och som kan drabba djur.

Sedan 70-talet har hundar smittats av CCV, hundens coronavirus. De vanligaste symtomen är kräkningar och diarré och de kan vara i allt från några dagar till en vecka. Det är i majoritet inte farligt och dödligheten är låg, de dödsfall som har rapporterats drabbar huvudsakligen äldre hundar och valpar med nedsatt immunförsvar.

Katter smittas ofta av coronavirus och det är vanligt att de drabbade katterna går helt symtom-fria eller har problem mage och tarm, framförallt diarré. I vissa fall kan viruset hos katt utvecklas till FIP (felin infektiös peritonit) vilket är en obotlig sjukdom.

Ekvint coronavirus drabbar hästar och kan orsaka trötthet, nedsatt aptit, feber, kolik och diarré. Symptomen liknar dem för andra sjukdomar, exempelvis salmonella. Därför är det viktigt att analysera hästarnas träck för att kunna ställa rätt diagnos.