Giardia hos hund

Giardia intestinalis är en liten encellig parasit som lever i hundens tarm och kan orsaka diarré. Oftast drabbas unga hundar och valpar som lever i miljöer där många hundar vistas på samma yta.

Giardia utsöndras med avföringen i form av så kallade cystor. Både friska och sjuka valpar kan utsöndra dessa cystor. Så många som upp till 30% av friska valpar kan ha Giardia utan att visa symtom.

Hur smittar Giardia?

Cystorna kan överleva mycket länge i fuktig och sval miljö samt är motståndskraftiga mot flera av våra desinfektionsmedel. Smittan mellan hundar sker via avföring och närkontakt men även genom infekterat vatten och foder. Det är inte klarlagt om infekterade hundar kan smitta människor.

Symptom och diagnos

Giardia är en så kallad opportunist vilket innebär att symtomen på diarré och viktminskning och andra tarm relaterade problem ofta ses i samband med stress, foderbyten. Ofta ses sjukdomen bland valpar i kennlar och symtom kan ses när valpen byter miljö till sin nya familj. Genom ett enkelt träckprov kan Giardians cystorna lätt påvisas.

Behandling

Hundar med symtom på Giardia behandlas med avmaskningsmedel och probiotika. Extra viktigt är det att isolera sjuka hundar och gärna bada hundarna under behandlingen. Miljön behöver saneras för att minska antalet cystor och detta är extra viktigt i tex en kennel med många hundar (se nedan).

Ny provtagning tas 14 dagar efter avslutad behandling, eventuellt behöver den upprepas.

Sanering

Sanera miljön för att minska smittspridning:

• Torka rent alla ytor och plocka upp avföring.
  • Tvätta textilier, mat- och vattenskålar och se till att allt får torka ordentligt.
  • Hög värme såsom ångtvätt kan avdöda smittan och desinfektionsmedlen Klorin och Virkon kan användas.