Fluglarvsangrepp på katt

Under sommaren är det vanligast att katten blir angripen av fluglarver av spyflygan. Den lägger gärna sina ägg på fuktig hud som angripits av bakterier, tex i sår eller om katten har diarre, så utgör det smutsiga området också ett gynnsamt område för dem. I skydd av tät päls växer bakterierna bra till sig och när äggen kläcks blir de larver som först lever på bakterierna. När de växer till sig börjar de äta på huden och tar sig på så sätt in i kroppen.

Katten allmäntillstånd påverkas ofta av fluglarvsangrepp och det gör också vanligtvis ont, då larverna äter hudvävnad. Man kan se mängder av små vita larver, 0,5-1 cm stora.

Undvik fluglarvsangrepp

Om katten har sår eller diarré är det viktigt att hålla huden ren och torr för att förminska angrepp av fluglarver. Om katten blivit angripen bör du genast kontakta veterinär, då ett obehandlat djur kan dö av blodförgiftning två veckor efter angrepp. Behandlingen är att avlägsna larverna, raka huden och tvätta med antibakteriellt schampo, samt hålla det rent och torrt. Ofta behövs också antiparasitär behandling och möjligtvis smärtlindring. Behandlingen är tyvärr ofta svår och omfattande.

Registrera dig