Fettknöl hos hund - hur blir jag av med den?

Fråga:

"Hej Vethem! Min hund är sju år gammal och har nyligen fått små klumpar under huden på olika delar av kroppen. Jag har googlat lite och tror att det är så kallade fettknölar.

Vissa knölar är större än andra, men de verkar ha vuxit sig i storlek och antal senaste månaderna. Hon mår bra och verkar inte lida av dem, men de är ganska obehagliga att röra. Det jag undrar är två saker: är de farliga och hur blir jag av med dem?"

Svar från Vethem:

Först och främst, lipomer (fettknölar) är ofarliga och bör inte opereras bort om inte din hund verkligen lider av dem. Det finns betydligt bättre och mer långsiktiga metoder för att förhindra fettknölar, som en förändring av dieten. Mer om det längre ner.

Lipomer är knölar som börjar i fettceller som lagras i vävnad runt kroppen och orsakar vanligtvis inte någon smärta. De samlar ännu mer fett när de växer och är mer vanliga hos äldre hundar. Den storlek knölen kommer att växa till beror på hur mycket fett knölen klarar av att lagra. Fettknölar kan bli väldigt stora – i vissa fall lika stora som hundens huvud och växer normalt på bröstkorgen, nacken, benen och armhålorna, men de kan egentligen växa var som helst. Överviktiga hundar tenderar att utveckla större knölar, men knölarna kan minska i storlek om hunden går ner i vikt.

Lipomer är godartade knölar, vilket innebär att de inte är cancerframkallande och kommer inte att spridas genom kroppen på det sätt som en elakartade tumörer gör. Vissa hundar, särskilt överviktiga, kan utveckla många fettknölar, men det är viktigt att förstå att de inte är livshotande. Knölarna växer normalt i en separata fickor till omgivande vävnader, men i sällsynta fall tränger de in i andra vävnader, såsom muskler.

I extremt sällsynta fall kan lipom utvecklas till en elakartad tumör som kallas liposarkom. Dessa sprider sig vanligtvis inte genom kroppen på det sätt som andra cancerformer kan, men de kan vara extremt svåra eller omöjliga att operera bort.

Registrera dig

Vad orsakar fettknölar?

Det är ännu inte fastställt vad som orsakar fettknölar. Men det finns vissa saker som kan spela roll:

• Dålig kost. Foder med mycket kolhydrater kan spela stor roll. Fettknölar ses ofta hos överviktiga hundar och man tror att fettknölarna är kroppens sätt att försöka göra sig av med fett genom huden.
  • Gifter. Kemiska konserveringsmedel eller andra gifter som finns i till exempel bearbetade livsmedel med tillsatser bidrar till fettknölarna. Dessa gifter finns även i bekämpningsmedel som används i trädgården eller i parker.
  • Läkemedel. Produkterna som används på hundar för att kontrollera loppor, fästingar, maskar och är inte bara giftiga mot insekter och parasiter, de är också giftiga för din hund, även om hunden klarar av att hantera dem.

Behandling av fettknölar

Många lipomer har ingen inverkan på hundens hälsa och de flesta hundägare vill främst bli av med dem av kosmetiska skäl. Om fettknölen har vuxit sig så stor att det blir obehagligt för hunden eller stör hundens rörelse, kan det behövas operation för att bli av med knölen. Borttagning av klönar är vanligen en enkel behandling som utförs under allmänbedövning.

Om fettknölarna inte orsakar akuta besvär finns långsiktiga lösningar för att förhindra att fler uppstår. Överviktiga hundar löper större risk att få fettknölar och de orsakas troligen av för kolhydratrik kost. Därför kan ett foder, med mindre kolhydrater, hjälpa både med viktnedgången och förebygga mot fettknölar. Ju mindre överskottsfett hunden behöver göra sig av med, desto färre fettknölar kommer att uppstå.