Borrelia hos hund – symptom och behandling

Borrelia orsakas av en spiralformad mikroskopisk organism som kallas Borrelia burgdorferi och går under samlingsnamnet spiroketer. Bakterierna lever i fästingar och fästingen behöver suga blod i 1-2 dagar för att bakterien ska överföras till en hund. Symtom på smitta kan komma flera månader senare, och då bör man låta en veterinär undersöka hunden.

Borrelia är ovanlig bland hundar i Sverige. Många hundar kan plocka upp bakterierna, men få insjuknar. Det är därför många av våra hundar bär på antikroppar mot bakterien utan att ha drabbats av sjukdomen.

Hund i gräs

Symptom på borrelia hos hund

Borrelia kan drabba hundar i alla åldrar, raser och storlekar. Ju mer tid en hund spenderar ute i områden där fästingar är vanliga, ju större risk för borrelia. Eftersom fästingar även ger sig på människor är det extra viktigt att man håller noga koll på sin hund. Vissa hundar är som magneter för fästningar. Om du har en hund som ofta blir angripen av fästningar bör du fundera på om du ska ge hunden fästingmedel eller använda andra metoder för att bekämpa fästningar.

Borrelia kan påverka olika organ och system i kroppen. De vanligaste symptomen du kan upptäcka är:

• Återkommande, intensiva perioder av smärta som varar 3-4 dagar. Det brukar leda till aptitlöshet och tecken på depression hos hunden.
  • Hunden rör sig motvilligt eller väldigt stelt.
  • Svullna leder som är varma vid beröring.
  • Smärta i benen eller ibland hela kroppen
  • Feber, trötthet och svullna lymfkörtlar

Symptom på borrelia kan komma och gå, variera i svårighetsgrad och efterlikna andra sjukdomar. Många hundar visar inga tecken på flera månader efter infektion. I svåra fall kan hundar också utveckla hjärtsjukdomar, störningar i centrala nervsystemet eller ofta dödlig njursjukdom.

Vethem erbjuder snabb och smidig veterinärrådgivning direkt i mobilen.
Registrera dig

Diagnos av borrelia hos hund

Omkring 95 procent av hundar som får borrelia blir inte sjuka. Kroppen lyckas själv hantera infektionen. Men i de fall där hunden visar symtom på borrelia kommer veterinären först försöka utesluta borrelia. Ofta kan symtomen bero på andra sjukdomar då det inte är vanligt att hundar insjuknar i borrelia.

För att diagnostisera borrelia hos en hund kan man ta ett blodprov för att se om det finns antikroppar mot borrelia. Om hunden får ett positivt svar, dvs det finns antikroppar mot borrelia i blodet, betyder det inte automatiskt att hunden är sjuk. Den kan ha utvecklat antikroppar när kroppen själva hanterat bakterierna.

Behandling av borrelia

Ofta brukar hundar bli friska av sig själva eller så blir de aldrig sjuka, trots att blodprov visar antikroppar mot borrelia. I de fall där hunden insjuknar brukar veterinären ordinera antibiotika. Hunden ska då tillfriskna inom 1-2 dagar efter att behandlingen inletts.

Att tänka på inför fästingsäsongen

Hur en fästing tas bort, när fästingarna kommer och hur du bäst minskar risken för fästingburna sjukdomar.

Förhindra borrelia hos hundar

Det finns flera saker du kan göra för att förhindra att hunden får borrelia eller andra fästingburna sjukdomar. Det bästa du kan göra är att se till att inga fästningar blir kvar på hunden under en längre tid.

• Sök noggrant efter fästingar varje dag.
  • Använd ett – av din veterinär rekommenderad – fästingmedel.
  • På apoteket finns flera olika sorters receptfria (anti)fästingmedel som sprayas eller droppas på hunden.

Läs mer: Fästingmedel för hund

Läs mer: Ta bort fästing från hund

chevron-right-circle