Anaplasmos hos katt – symptom och behandling

Anaplasmos orsakas av bakterien Anaplasma phagocytophilum. Den överförs via fästingbett och sjukdomen ses i Sverige, Norge och Danmark. Hundar drabbas i första hand av anaplasmos men även katter kan smittas men visar oftast inga eller mycket milda symtom. Här kan du läsa mer om sjukdomen och de eventuellla symptom man bör vara extra uppmärksam med, ev behandling och hur du kan skydda din katt mot fästingbett

Symptom vid anaplasmos hos katt

• Ofta mycket milda symtom
  • Feber och trötthet
  • lindrig ögoninflammation
  • Nedsatt aptit och törst

Diagnos

I det akuta sjukdomsförloppet går det att upptäcka bakterier i kattens vita blodkroppar med hjälp av en så kallad PCR-analys. Detta tillsammans med feber och övriga kliniska symtom ger diagnos.

Registrera dig

Behandling av anaplasmos hos katt

De flesta katter får milda symtom och tillfrisknar snabbt utan behandling. Om din katt blir sjuk och har konstaterats med anaplasmos kommer den att behandlas med vätska direkt i blodet (dropp), eventuellt smärtlindring samt antibiotika i 7-10 dagar. Märker du att din katt haltar, har feber eller inte orkar röra sig bör du ta kontakt med en veterinär redan samma dag.

Undvik att din katt får anaplasmos

Det har ännu inte utvecklats något vaccin mot anaplasmos. Däremot finns det en hel del man kan göra själv för att undvika att katten drabbas av smittan. Använd ett bra fästingmedel om din katt vistas i miljöer där det finns mycket fästingar, som t.ex. i skog och kustområde. På apoteket finns det en rad varianter med dokumenterad effekt. Dock finns det inget preparat som skyddar till 100 %. Undersök därför kattens päls regelbundet, gärna varje dag. Hittar du en fästing så ta bort den direkt. Det tar ungefär 24 timmar för fästingen att överföra smittan till djuret.

Att tänka på inför fästingsäsongen

Hur en fästing tas bort, när fästingarna kommer och hur du bäst minskar risken för fästingburna sjukdomar.

Använd alltid fästingborttagare. Försök ej ta fästingen direkt med fingrarna. Gör du det kan fästingens maginnehåll pressas ut i katten. Dessutom är risken stor att du ej får bort hela fästingen.

Använd bara fästingprofylax som har utvecklats för katter. Skulle du applicera fel typ av profylax är det risk att katten blir sjuk, får kramper eller i värsta fall blir så dålig att den avlider. En del fästingmedel innehåller nämligen permetrin som används för hundar men kan vara farligt om man av misstag behandlar sin katt med samma preparat. Läs noga vad som står på förpackningen och se till att katten får rätt dos. Har du flera djur i hemmet gynnas alla av att ha en frisk och fästingfri katt.

Läs mer: Fästingmedel till katt

chevron-right-circle