Anaplasmos hos hund – symptom och behandling

Anaplasmos är en bakteriell infektion som orsakas av fästingar, närmare bestämt av en bakterie i fästingen som heter Anaplasma phagocytophilum. Bakterien överförs via fästingbett och risken för smitta ökar ju längre fästingen får suga blod.

Tyvärr är det i Sverige vanligt att fästingar bär på bakterien. Typen av fästing som sprider smittan (Ixodes ricinus) går främst att hitta i södra Sverige, Norge och Danmark. Anaplasmos kan även drabba katt men symtomen är mycket lindrigare och mildare hos katter jämfört med de hos våra hundar.

Symptom vid anaplasmos hos hund

Vanliga symptom hos hundar som insjuknat i anaplasmos är trötthet, dålig aptit, ömhet och feber. Plötslig hälta eller minskad rörlighet kan också vara tecken på att din hund har drabbats av anaplasmos. Inkubationstiden tar mellan 1-2 veckor och avser tiden det tar för de första symptomen att uppkomma efter att hunden smittats.

Kräkningar, blödningar och lös avföring/diarré är mindre vanliga symptom men kan förekomma. Det är inte alla hundar som blir sjuka och symptomen kan förstås vara tecken på helt andra sjukdomstillstånd. Är du osäker är det alltid bäst att söka upp en veterinär för att få en korrekt diagnos.

Diagnos av anaplasmos

Har din hund fått feber, haltar eller verkar ha ont bör du vända dig till en veterinär så fort som möjligt. Ju tidigare hunden undersöks desto lättare blir det att upptäcka bakterier med hjälp av blodprov. Handlar det om anaplasmos går det ofta att se en brist på blodplättar (trombocyter) och ett ovanligt antal vita blodkroppar. Det är de vita blodkropparna som infekteras av Anaplasma-bakterien.

Eftersom det kan finnas andra orsaker till förändringar i de vita blodkropparna skickar veterinären iväg provet för vidare analys, sk. PCR-analys. Vid en PCR-analys kan man fastställa om blodet innehåller Anaplasma phagocytophila-bakterier. Överensstämmer resultatet med djurets symptom är det mycket sannolikt att din hund har drabbats av anaplasmos.

Vethem erbjuder snabb och smidig veterinärrådgivning direkt i mobilen.
Registrera dig

Behandling av anaplasmos hos hund

Behandling av anaplasmos sker vanligen med antibiotika. I svårare fall kan behandlingen kompletteras med intravenös dropp. Redan efter 1-2 dagar mår hunden bättre men det rekommenderas att fortsätta med behandlingen i ca 10 dagar.

Anledningen till att återställningen sker så snabbt har att göra med typen av antibiotika som ges. Oftast är det doxycyklin som används vid behandling av anaplasmos. Doxycyklin gör djuret gladare och piggare oavsett vilken sjukdom den drabbats av. Skulle hunden bli sämre direkt efter behandlingen kan det alltså vara tecken på annan sjukdom.

Förebyggande åtgärder

I dagsläget finns det inget vaccin mot anaplasmos. Det man själv kan göra är att använda fästingmedel eller profylax för att förebygga fästingbett, speciellt under vår och sommar. Det finns både receptbelagda och receptfria varianter i droppform, tabletter eller som halsband. Medlet bör användas enligt angiven dosering och i kombination med daglig undersökning av hundens päls. Det gäller att får bort eventuella fästingar innan de hunnit bita sig fast.

Ta bort fästingar med fästingborttagare. Tar du fästingen med fingrarna ökar risken för att smittämne förs över från fästingen till hunden.

Att tänka på inför fästingsäsongen

Hur en fästing tas bort, när fästingarna kommer och hur du bäst minskar risken för fästingburna sjukdomar.

chevron-right-circle